Запіс успамінаў дзядулі, сведкі вайны Аляхновіча Рамана Ільіча,
ураджэнца в. Гоцк, зроблены ўнучкай Рудэнка Настассяй,
членам аб’яднання па інтарэсах "Юны этнограф”
Ціхі ўскрык над сцяжынкай маёй
Жураўліны, журлівы…
Ты ляціш, журавелька, з сям’ёй
У далёкі свой вырай.
Забяры, журавелька, з сабой
Злой бяды адгалоскі:
Горкі дым,
Горкі жаль,
Горкі боль
Маёй спаленай вёскі.
П. Сушко
Выраз "дзяцінства, апаленае вайной” для мяне не проста словы. Для мяне гэта – дзяцінства майго дзядулі. Дзякуй Богу, ён і зараз жыве ў вёсцы Гоцк, я люблю да яго ездзіць у госці, ён – чулы, жартаўлівы, працавіты. Адзін з яго любімых заняткаў – паход у лес: ці то ў грыбы і ягады, ці то ў арэхі і жалуды або за лазовымі пруцікамі для кошыкаў. Ён любіць вельмі лес, можа прападаць цэлымі днямі там (бабуля, бывае, і злуецца на яго за гэта!). Я раней таксама не разумела, што ж так моцна трымала яго ў лесе. Але мне зараз здаецца, я разгадала гэтую тайну: лес – яго стары сябра, яго ахоўнік. У дзяцінстве яму прыйшлося жыць у лесе амаль год: у час вайны сям’я дзядулі разам з іншымі жыхарамі вёскі хавалася ад немцаў тут.
Дзядуля не вельмі любіць успамінаць той страшны час. Але, калі і надыходзяць гэтыя рэдкія часіны, яго твар сур’ёзнее, вочы становяцца задумлівымі - і ён тады цалкам пагружаецца ў сваё мінулае і можа расказваць ужо цэлымі гадзінамі.
Адзін з яго ўспамінаў вельмі ўразіў мяне. Гэта горкі аповед пра лютаўскую аблаву ў 1943 годзе, калі яго родную вёску разам з жыхарамі палілі немцы. Такі страшны лёс напаткаў і іншыя вёскі Хорастаўскай партызанскай зоны. Мне жудасна нават падумаць пра гэтае зверства, не тое, што ўявіць…
Я ведаю, што люты 1943 года стаў для пяці вёсак Салігоршчыны апошнім у гісторыі. Дуброўна, Сухая Міля, сядзіба Капацэвіцкай МТС, Хадыка, Ямнае. Спаленыя разам з жыхарамі, яны так і не былі адноўлены пасля вайны.
У вёсцы дзядулі загінула 110 жыхароў у тую страшную зіму. Гэта ў асноўным тыя, хто не захацеў пакідаць абжытую сядзібу або вярнуўся з лесу за прыпасамі, тыя, хто верыў у "чалавечнасць” фашыстаў. Але несумяшчальныя гэтыя два паняцці: фашызм і чалавечнасць. Таму і гінулі ў агні ўсе: і старыя, і малыя, і яшчэ ненароджаныя…
Дзядуля горка ўспамінае: "А я ж так хацеў у вёску ў той дзень, плакаў, угаворваў бацьку. Зразумела, малы быў, 8 гадоў, што я мог цяміць тады. Сям’я Грудзько Івана, суседа нашага па бараку, ад’язджала на падводзе ў вёску (немцы абяцалі не чапаць тых, хто вернецца ў свае хаты, вось яны і паверылі…), і мне так захацелася таксама вярнуцца ў цёплую, утульную хату. Хацелася ў цяпло, бо жылі ў бараках, раскласці агонь у іх маглі толькі ноччу, бо баяліся, што днём заўважаць немцы. Нават сабак вешалі, каб голасам не выдалі наша сховішча. Толькі потым я зразумеў, што магло б стацца і са мной, і з маімі роднымі, калі б паслухалі дураслівае хлапчаня…Тыя ж, хто паверыў вылюдкам, загінулі ці ад куль, ці ў агні…”
Дзядуля на некалькі хвілін замаўкае, а потым працягвае: "Помню, як моцна брахалі аўчаркі, "гергеталі” немцы (за крокаў 200 ад нас), а маці закрывала мне рот, каб не закрычаў, не спужаўся немцаў. Страшна было, жудасна… Потым я даведаўся, што гэта зладзеі гналі скаціну, вывозілі дабро людское па зімніку да чыгункі ў Лунінец”.
Зноў невялікая паўза, а потым дзед Раман чамусьці ўсміхаецца, і я з цікавасцю слухаю яго далейшы аповед: "А якое шчасце для мяне, малога, было, калі дзядзька Піліп браў на папялішча (не ўсё разумеў, хлапчанё дурное). Мы хадзілі, шукалі, што ўцалела і можа спатрэбіцца для нашай "лясной гаспадаркі”. І вось аднойчы мы знайшлі карту, нямецкую, абвугленую крыху карту. Дзядзька крыху разумеў грамату і пачытаў мне: "Касье, Алешына, Паграбы…” Я здзівіўся: дык гэта ж хутары! Аказваецца, немцы ведалі ўсе хутары і ўрочышчы партызанскай зоны. Мабыць, добра "дапяклі” партызаны іх. І па дзядулевым твары зноў прабягае ўсмешка.
Адзін з успамінаў дзеда Рамана мне чамусьці ўяўляецца як кадр фільма. Гэта ўспамін яго пра бамбёжку вёскі ў жніўні 1942 года. Ён расказваў, як з такімі ж хлапчукамі залазілі на ўскрайку лесу на ніжнюю галіну старога дуба і назіралі, як гарыць жыта на суседнім полі. Мне робіцца страшна, што гэтая дзіцячая ваенная забаўка магла стаць у іх жыцці апошняй: яны ж маглі быць мішэнню для немцаў. Забаўкай для іх было і назіраць за дзедам Іванам, які абвязваўся галінамі ў якасці прыкрыцця-куста і ішоў у вёску за прыпасамі. Вось такія гульні, забаўкі ваеннай пары. Горка, жудасна, страшна… Дзяцінства сапраўды было апаленае вайной:
Спяваюць птушкі. Шапацяць рамонкі.
Зямля пад сонцам росная ляжыць.
Прыслухайцеся, гонкія сасонкі,-
Тут недзе хлопчык сцежкаю бяжыць.
Цяпер дубы расказваюць быліны
І шэпчуць баравыя верасы.
Аб тым, як цяжкаю часінай
Далі прытулак людзям нашыя лясы.
Разумею цяпер, чаму дзядуля любіць днямі прападаць у лесе: тут і адпачынак, і горкі ўспамін, і ўдзячнасць. Я дзякую Богу, што дзядуля жыве, што ў мяне ёсць магчымасць яшчэ не раз паслухаць чарговы аповед і пра пісталет партызана, і пра залатаныя порткі, і пра шчаслівае вызваленне з "лютаўскага холаду”.
Час ад часу ўключаю відэа- ці аўдыёзапіс з голасам дзядулі Рамана і думаю, якія ж мы шчаслівыя, што не прыйшлося прайсці сцежкамі апаленага дзяцінства дзядулі і яго равеснікаў. І так хочацца, каб яшчэ доўга-доўга жыў на свеце дзядуля. Яго ж журавіны – самыя сакавітыя, арэхі – самыя смачныя, баравікі – самыя крамяныя, бо ўсё гэта – дары сябра яго дзяцінства - дары лесу.